Notam stiller på årets Musikkteknologidager med Asbjørn Flø og Hans Wilmers som skal snakke om digitale modeller av fysiske objekter med høy grad av kontroll over klang. Jøran Rudi presenterer Knut Wiggens metoder for komposisjon, og Cato Langnes vil fortelle om produksjonen av Anders Førisdals Galaxe – med innspillinger av Anders Fongaards gitarstykker.

Fra hjemmesiden: Musikkteknologidagene har siden 2005 vært et møtested for alle som underviser og forsker innen musikkteknologi i Norge, det være seg representanter for undervisningsinstitusjoner, produksjonsmiljøer, kunstnere, forskere, studenter og andre interesserte. Et viktig formål med Musikkteknologidagene er å danne nettverk og knytte kontakter mellom de som arbeider i fagfeltet, og det er vårt håp at konferansen kan være til inspirasjon og nytte for alle som har interesse av musikkteknologi og beslektede fagområder.

Påmelding

Facebook

Electroprecence

Middag og lunch betales av deltakerne.
Overnatting bestilles og betales av deltakerne.
Spørsmål rettes til Håkon Kvidal, e-post hakon.kvidal@nmh.no.

Sted: Norges musikkhøgskole, Slemdalsveien 11, 0363 Oslo
Mandag 9. Oktober
Kl 12-13 Registrering
Rom: Foaje ved hovedinngang
Presentasjoner
Rom: Auditoriet (rom 01024 i 2. hus)
Leder: Håkon Kvidal
1300-1320 Velkommen og info
1320-1340 Morten Qvenild & Ivar Grydeland: Goodbye Intuition – Music through public reflection and the creative machine
1340-1400 Tore Teigland: The soundscape cube system
1400-1420 Henrik Holm: Musikkteknologiens lyttemysterier. Hva gir musikkteknologien lytteren?
1420-1440 Pause
1440-1500 Tor Halmrast: Hva er egentlig flutter ekko, og kan vi bruke det til noe?
1520-1540 Håkon Kvidal: Læring i teknologirike omgivelser
1540-1600 Ragnhild Brøvig-Hanssen og Bjørnar E. Sandvik: Dynamic Range Compression’s Influence on Perceived Timing
1600-1620 Charles Martin: Musical Networks: Using Recurrent Neural Networks to Model and Complement Musical Creativity
1620-1700 Pause
1700-1800 Åke Parmerud: Keynote
Kl 1830 Middag
——–

Tirsdag 10. Oktober
Presentasjoner
Rom: Auditoriet (rom 01024 i 2. hus)
Leder: Bernt Isak Wærstad
0900-0920 Geir Holmsen: Akustisk teatermusikk med laptop
0920-0940 Mats Claesson:
0940-1000 Anders Tveit: Ombre Cinesi I – En kunsterisk innfallsvinkel til bruken av maskinlæring, klassifisering og statistiske modeller i utformingen av en komposisjon. ?1000-1020 Jiska Justine Huizing: Torn Tracks
1020-1040 Ulf A. S. Holbrook: Algoritmisk spatialisering: Metoder og teknikker for stokastisk spatialisering
1040-1100 Pause
1100-1120 Tijs Ham: Digitally Controlled Analog Feedback (DCAF)
1120-1140 Ximena Alarcón: INTIMAL: Interfaces for Relational Listening – Body, Memory, Migration, Telematics
?1140-1200 Jøran Rudi: Knut Wiggens komposisjonsmetode
1200-1220 Andreas Bergsland og Sigurd Saue: Noen erfaringer fra prosjektet Lyd-rom-bevegelse.

Lunch
Kl 1230-1330
Rom 139 Fellesrommet
Mat og drikke kan kjøpes i kantina.

Installasjoner
Kl 1330-1440
Rom: U1020
Alexander Refsum Jensenius: «Sverm-Resonans»
Rom: U1021 Cat Eyed People: Beats & Ord

Workshops med Nataha Barret: Ambisonics
Kl 1500-1700
Rom: Levinsalen

Konsert
Kl 19.30 – 21.15 Rom: Levinsalen
• Goda Marija Gužauskait – Acousmatic higher-order ambisonics composition: ‘Towards the Tone’. (Winner of the first student competition for 3-D audio composition).
• Andreas Bergsland og Sigurd Saue – dance and interactive multi-channel sound performance.
• Åke Parmerud – Acousmatic 24-channel composition: ‘Raw’.
• Anders Tveit og Are Lothe Kolbeinsen – live performance with 3D sound: ‘A Parallax View’.
• Natasha Barrett – Acousmatic higher-order ambisonics composition: ‘He Slowly Fell and Transformed into the Terrain’.

Onsdag 11. Oktober
Presentasjoner
Rom: Auditoriet (rom 01024 i 2. hus)
Leder: Ulf Holand
0900-0920 Anders Vinjar: Utvikling av CAC-verktøy i samarbeid med IRCAM
0920-0940 Hilmar Thordarson: Conducting Digital System – ConDiS
0940-1000 Asbjørn Blokkum Flø og Hans Wilmers: Fra Dobbeltgjenger til Vardøger – 2 digitale modeller av fysiske objekter.
1000-1020 Askil Holm og Rulle Smit: Låtmakerne og MagiQuint
1020-1040 Alexander Refsum Jensenius: Fra klingende strenger til selvspillende elektronikk – forsøk på en ny organologi
1040-1100 Pause
1100-1120 Henrik Herrebrøden: Bruk av lyd og musikk innen idrett: Muligheter gjennom bruk av teknologi
1120-1140 Cato Langnes: Produksjonen av Galaxe
1140-1200 Per Anders Nilsson: Chasing Chords
1200-1220 Victor Gonzalez-Sanchez: Music-induced micro-motion of the human body

Lunch
Kl 1230-1330 Rom 139 Fellesrommet
Mat og drikke kan kjøpes i kantina.

Gyrid Nordal Kaldestad og Mira Benjamin- work-in-progress, Whispers & Strokes
Kl 1330-1350 Rom: U1021
Workshop med Øyvind Brandtsegg m.fl.: Crossadaptive processing
Kl 1400 – 1530
Rom: Levinsalen

Avslutning
1530-1545 Avslutning
Rom: Levinsalen

Konsert
Kl 19 – 22 Rom: Levinsalen
Daniel Formo: Orchestra of Speech
Thomas Strønen,Tejaswinee Kelkar, Ragnhild T. Solberg &
Derek Foott: voiceBeat – Vingelklang + Christos Michalakos: «Stratum»
Øyvind Brandtsegg m.fl.: Crossadaptive

Anders Tveit er i studio Sirius og jobber med sitt nyeste verk, et bestillingsverk for EAU. Verket fremføres på den tredje og siste konserten i en miniserie på Sentralen. PS: Gratis inngang! Her er hele programmet:

Onsdag 4/10 kl. 19:00: Acousmatique! – gjester fra GRM og EAU
Franske GRM besøker oss og vil spille en konsert med fransk musikk for høyttalerorkester (bli’kkeno Piaf eller musette her). Vi får óg oppleve urframføringen av Bjarne Kvinnslands nye Dyp sang – fascinerende musikk basert på unike opptak av hvalers sang – og Rebecka Avhenniemis Waves fra 2016.

Formiddagskonsert Torsdag 5/10 kl. 13:00
Det blir et møte med EAUs prosjekt til NKFs 100-års jubileumsfeiring. De 8 verkene inneholder klipp fra så godt som samtlige norske komponister gjennom 100 år. Hver komponist har arbeidet med hver sin region: Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Midt-Norge, Nord-Norge.

Torsdag 5/10 kl. 19:00 Live-elektronikk, dansende skulptur, «Noh»-inspirert omsluttende lydteater 
EAU urframfører 3 rykende ferske musikkstykker, verk vi har bestilt av Thorolf Thuestad, Anders Tveit og Natasha Barrett.
Musikken er for hele rommet, med dansende skulpturer, live-elektronikk og fele, og omsluttende musikalsk spenning løselig inspirert av den japanske «Noh»-tradisjonen.
EAU vil benytte den helt nye muligheten som er oppstått i Oslo til å oppleve tipp topp framføring av høyttalerbasert lyd, nemlig den nye 24 kanalers riggen til 3DA (Foreningen for 3D-lyd). Musikken som framføres skaper, klinger og beveger seg i ulike rom: store, bittesmå, trange, vide, nære og fjerne rom – noe vi håper vil gi publikum helt unike klanglige og musikalske opplevelser.

Konsertene blir produsert av EAU, og gjennomføres i samarbeid med GRM og 3DA. Produksjonene er støttet av Norske komponistfondene, Norsk kulturfond, Norsk komponistforening og Sentralen.

Camille Norments kunstinstallasjon Prime er en del av la Biennale de Lyon som åpnet 20. september.
Hans Wilmers har videreutviklet teknologien fra Rapture (2015) for overføring av lyd, dette innebærer en programvare og en mekanisk metode, nærmere bestemt excitere som produserer vibrasjoner som føles når man sitter i installasjonen. Lydsystemet er Camilles eie, og Hans har rekonfigurert systemet og slik ført det til en tilstand hvor hun kan bruke det i ulike kunstneriske sammenhenger.

Om utstillingen, fra Camilles hjemmeside:
Prime  (2016)
«Visitors enter a space filled with the sound of deep, resonant voices that form a pre-lingual polyphonic composition contemplating experience in the contemporary state of the world. The texture of the voices is akin to a humming, a meditation, a moan, or a chant. Sitting on one of a series of benches, the voices’ vibrations are felt directly through the body – it is as though they are physically communicating with you, drawing you into their sonic and psychic sphere, evoking something primal, visceral, bodily and universal.

This kind of vocalization has been replicated in various cultures around the world from the practice of ‘moaning’ from African American church, to Tibetan monk throat singing, to OM mantra mediation, and beyond. The sound could at once gesture to catharsis, a painful groan, a comforting meditation, or a kind of exalting orgasm.While drawing the body into the physical experience of the sound, “Prime” creates a constellation of cultural references that speak to a connectedness of sound, voice and the body’s experience.
The visual gaze is outwards to the sea or a busy pedestrian street – various scenes from various lives, but moreso is it internal, as the body is reflected back to itself through the sound.
During the opening days of the Kochi-Muziris Biennale in India, live performances by Camille Norment, Håvard Skaset, and Canartic vocalist Sujitha Pathur accompanied the installation.»
Om La Biennale de Lyon 2017:
«It is in a context of galloping globalization generating constant mobility and accelerated flow – the «liquidity» of the world and of identities, in Zygmunt Bauman’s analysis –, that the Biennale is exploring the legacy and scope of the concept of “modernity» in the art of our time. Bauman describes contemporary society in terms of a constant mobility generating a dissolution of relationships and identities, and an uprooting of «hypermodern» individuals. His critique of modernity, to which he ascribes a totalitarian essence in which security occupies an invasive place to the detriment of freedom, calls for a re-evaluation of the place of the individual in the world, so that the individual will remain able and wise enough to steer his way around in it.The Biennale takes its title Floating world from the Japanese word ukiyô, which describes a view of the world as impermanent and continuously renewing itself, a source of freedom and creativity. The libertarian attitudes of artists, who constantly extend the limits of the work of art to make it even more open to the world, are central to our concerns. The Biennale d’Art contemporain 2017, has dropped anchor in the heart of a place whose identity is partly shaped by the omnipresence of water, in a city «born of the waters», through which the rivers Rhône and Saône flow. The Biennale reactivates an imagination carried along by the two rivers, generating a topography inspired by Édouard Glissant who wrote: «archipelic thought suits the pace of our worlds. It borrows from it what is ambiguous, fragile, and adrift. It allows for detours.» Some artists, such as Rivane Neuenschwander, Marco Godinho, Pratchaya Pinthong, and Julien Creuzet, are apologists for this poetics of chaos, dispersion, nomadism and movement. In the image of Hans Haacke’s huge white sail (Wide White Flow), or Shimabuku’skites (When Sky was Sea), a wind of uprisings, poetic brilliance and contemporary aesthetic explosions is set to sweep through the Floating worlds of the Biennale de Lyon.»